Ćwiczenia logopedyczne

Proponowane ćwiczenia logopedyczne mogą być wspaniałą wspólną zabawą dzieci i dorosłych. Nie męczą dzieci, nie nudzą, są atrakcyjne i w pewnym sensie zawierają już w sobie element nagrody.

Przedstawione ćwiczenia kładą nacisk głównie na wzmocnienie warg i pionizację języka. Są one niezwykle ważne dla właściwego rozwoju zgryzu i wymowy dziecka. Spionizowany język (taki, który potrafi unosić się do góry) to sprawny język!

Ćwiczenie 1

Cele: ćwiczenie ruchomości języka i jego pionizacji oraz napinanie i rozluźnianie czubka języka.

  • Zadaniem dziecka jest przesuwanie językiem chrupka w górę patyczka, a następnie zjedzenie go.
  • Zlizywanie smakołyku (dżem, miód, nutella) ze szpatułki poruszając czubkiem języka w górę.

Ważne! Głowa dziecka nie powinna odchylać się do tyłu. Pamiętajmy aby żuchwa pozostawała nieruchoma i nie ćwiczyła razem z językiem. Na początku, zanim dziecko dojdzie do wprawy, można przytrzymywać żuchwę.

Ćwiczenie 2

Cele: ćwiczenia oddechowe, wzmacnianie mięśni pierścienia zwierającego gardło, wzmacnianie mięśni warg i policzków.

  • Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie z talerzyka za pomocą słomki płatków śniadaniowych.
  • Prosimy dziecko, aby zasysając słomką płatki przeniosło je na rysunek (rysunek może wykonać dziecko).

Ważne! Przed ćwiczeniem dziecko powinno mieć wydmuchany nos. Słomka powinna być trzymana przez wargi a nie zęby. Należy umiejscowić ją pośrodku warg.

Ćwiczenie 3

Cele: wzmocnienie mięśnia okrężnego warg, ćwiczenie napinania i rozluźniania czubka języka.

  • Prosimy dziecko aby trzymało żelka przed swoimi ustami i na przemian dawało żelkowi całusa i łaskotało językiem.

Ważne! Podczas całowania żelka usta dziecka powinny układać się w dzióbek, a podczas łaskotania żelka żuchwa pozostaje nieruchoma i nie ćwiczy razem z językiem. Na początku zanim dziecko nie dojdzie do wprawy, można przytrzymać żuchwę.

Ćwiczenie 4

Cele: wzmacnianie mięśni pierścienia zwierającego gardło oraz mięśni warg i policzków.

  • Dziecko pije napój przez słomkę. W zależności od możliwości dziecka gęstość napoju się zwiększa (na zdjęciu dziewczynka pije kisiel).
  • Dziecko robi bąbelki w napoju, dmuchając przez słomkę. Można zmieniać grubość, długość i wygląd słomki.

Ważne! Przed ćwiczeniem prosimy, aby dziecko wydmuchało nos. Słomka powinna być trzymana przez wargi, a nie przez zęby, pośrodku warg.

Ćwiczenie 5

Cele: wzmacnianie mięśnia okrężnego ust i poprawa sprawności warg.

  • Dziecko zjada paluszka wciągając go wargami do buzi. Ręce nie wspomagają jedzenia. Nie trzymają paluszka.
  • Dziecko zjada żelkę – węża wciągając ją do buzi wargami. Ręce nie uczestniczą w jedzeniu.

Ważne! Paluszek i żelek powinny być umiejscowione pośrodku warg.

Nr 1073 -

Ćwiczenie 6

Cele: uwrażliwianie na dźwięki dobiegające z otoczenia, trening słuchu awerbalnego, który jest podstawą do rozwoju słuchu mownego czyli nauki rozróżniania sylab w wyrazach, głosek i w efekcie do umiejętności czytania.

  • Najpierw dzieci patrzą i słuchają jakie odgłosy może wydawać papier (gazeta) podczas: przedzierania go, uderzania palcem w gazetę, zgniatania papieru w kulę, wachlowania.
  • Następnie rozpoznają słuchowo te dźwięki i nazywają.

Uwaga: Zgadywać można na zmianę raz rodzic a raz dziecko. W wersji trudniejszej można prezentować 2, 3 dźwięki po sobie, a dziecko odgaduje w jakiej kolejności słyszało te dźwięki.