Ramowy rozkład dnia

Jaki jest rytm dnia dziecka w przedszkolu (w odniesieniu do ramowego rozkładu dnia)?

Zgodnie z zalecanymi warunkami i sposobem realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka oraz prawidłową organizację procesu wychowawczo – dydaktycznego, został opracowany ramowy rozkład dnia uwzględniający zalecane proporcje zagospodarowania czasu przebywania dziecka w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym.

Proporcje podziału czasu – wytyczne do opracowania ramowego rozkładu dnia:

  1. co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),
  2. co najmniej 1/5 czasu, w przypadku młodszych dzieci – 1/4 czasu, dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.),
  3. najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
  4. pozostały czas – 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).

Ustalony przez dyrektora przedszkola ramowy rozkład dnia pobytu dziecka, na wniosek rady pedagogicznej uwzględnia zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, zasady organizacji liczebności dzieci w oddziałach przedszkolnych oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów), a także wszelkie przesłanki do prawidłowej organizacji procesu wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczego. Na podstawie ogólnego ramowego rozkładu dnia nauczyciele opracowują ramowe rozkłady dnia, dla dzieci młodszych i starszych, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Przewidziany jest w nich czas na samodzielnie podejmowaną działalność zabawową, pracę organizowaną przez nauczyciela, aktywność ruchową, pobyt na świeżym powietrzu. Istotnym dla rozwoju dziecka jest zaplanowanie w ciągu dnia czasu na wyciszenie, odprężenie, relaksację dostosowaną do wieku dziecka i jego indywidualnych potrzeb.

Ramowy rozkład dnia

6:30 - 8:00
  • Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci, podejmowane z inicjatywy dzieci, manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne, inne – służące realizacji pomysłów dzieci,
  • Zajęcia indywidualne lub zespołowe prowadzone przez nauczyciela, zabawy integrujące grupę,
  • Czynności dnia codziennego wg pedagogiki M. Montessori.
8:00 - 8:30
  • Indywidualne wspomaganie i korygowanie rozwoju, praca z dzieckiem uzdolnionym,
  • Rozmowy kierowane na tematy zgodne z zainteresowaniami dzieci,
  • Zabawy dowolne, ruchowe,
  • Zestaw ćwiczeń porannych i czynności higieniczno – porządkowe.
8:30 - 9:15
  • I śniadanie,
  • Czynności związane z higieną osobistą.
9:15 - 11:45
  • Zajęcia dydaktyczne realizowane z całą grupą,
  • Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci, podejmowane z inicjatywy dzieci, manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne, inne – służące realizacji pomysłów dzieci,
  • II śniadanie,
  • Indywidualne wspomaganie i korygowanie rozwoju, praca z dzieckiem uzdolnionym (pozostałe dzieci zabawy dowolne),
  • Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, obserwacje przyrodnicze lub otaczającego środowiska, zabawy ruchowe w sali gimnastycznej, praca w kąciku przyrody, spacery, wycieczki, zabawy ruchowe.
11:45 - 12:00
  • Przygotowanie do obiadu - czynności porządkowe i higieniczne.
12:00 - 12:15
  • Obiad - zupa
12:50 - 14:30
  • Leżakowanie
  • Bajkoterapia, ćw. relaksacyjne, odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej, słuchanie bajek,
  • Zabawy integrujące grupę, zabawy tematyczne, wg zainteresowań,
  • Zabawy dydaktyczne, ćw. graficzne, utrwalanie poznanych wierszyków i piosenek,
  • Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w małych zespołach.
14:30 - 15:00
  • Obiad – II danie
14:30 - 17:00
  • Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne, inne,
  • Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze, lub zabawy ruchowe na sali gimnastycznej, praca w kąciku przyrody,
  • Zabawy integrujące grupę prowadzone przez nauczyciela,
  • Słuchanie opowiadań nauczyciela na podstawie literatury dziecięcej,
  • Zajęcia dodatkowe, zgodnie z wyborem rodziców,
  • Gry i zabawy stolikowe,
  • Zajęcia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości i potrzeb,
  • Praca indywidualna, lub w małych zespołach,
  • Zajęcia dodatkowe dla dzieci o szczególnych uzdolnieniach.